APM 132

bodemvondst pijpen

wapen van Hongarije, "KONINGIN UNGARN", "CROAAT SLAVONIE"

Tabakspijp van klei met ovale ketel, hiel en rechte steel. Filtradering. Ketel steelzijde in reliëf gekroond wapenschild op lambrequin, ter weerszijden gehouden door staande schildhouders, de linker in een Turks uniform met staf, sabel en krissen, de rechter schildhouder gekleed in een wijde mantel met Pruisische helm, een pijp rokend. Filtrand bovenlangs op lint "KONINGIN UNGARN" en lint onderlangs "CROAAT SLAVONIE". Hiel links bijmerk Gouds wapenschild.

SteelLengte0,5 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerJan van Leeuwen
Merkteken D ongekroond (stempel, hiel)
Jaar 1987
Provenance 's-Gravenhage, collectie Arthur van Esveld, 1977-1987, coll nr I-39
Vindplaats Gouda, Bloemendaal, 1970
Uitkomst Friederich formule 42.21.17=14.994 1738 C3FF
Otto Schutte heeft geprobeerd (november 2003) dit wapen terug te vinden, doch vindt slechts vergelijking met het staatswapen van het Groothertogdom Toscane, zie documentatie in de map.
D.H. Duco, De Nederlandse kleipijp, handboek voor dateren en determineren. Leiden, 1987. kaft en p 115, foto 43a-b. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 246. Dit exemplaar.
Wervik, Tabaksmuseum, tentoonstelling "Tabak & Vorsten", 19 januari 1994 - 25 november 1994.