porseleinen pijpen

hoofd Turk met tulband

Tabakspijp van porselein met holwandige figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met smalle manchet. Ketel hoofd Turk met tulband met speld aan de voorzijde. Steelovergang smalle kraag, op de steel weerszijden c-voluten. Beschildering in geel, rood, roze, paars, groen, zwart en wit. Knop, speld en c-voluten steel verguld. Messing klepdeksel en manchetring met oog.

SteelLengte5,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Overige techniekengestanst
Overige kleurengeelbruin
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen-Anhalt
PlaatsVolkstedt
Maker Manufaktur Volkstedt (?)
Merkteken gekruiste sabels (geschilderd in zwart, ketel inw.)
Jaar 1993
Provenance Brussel, antiekwinkel Vossenstraat
Brussel, particulier bezit, <1974-1993
Vgl. Walter Morgenroth, Tabakpfeifen sammeln, Kunstwerke in Porzellan, München, 1989, p LV, afb 168. Vergelijkbaar stuk maar groter formaat, vermoedelijk het voorbeeld voor deze kop.
Het geschilderde ketelmerk lijkt ook op de nageschilderde Meissen merken uit de plaats Volkstedt. Daarnaast is de schildering met name van de snor en de wenkbrauwen te gemakzuchtig voor een product uit Meissen.
Diederik Swarte, 'Amsterdam Pijpenkabinet to open its doors', Pipe, Vol 6 - II, 1997, p 11. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, The Turkish mode in porcelain pipes. ParijsLe Livre de la Pipe 1999, /, 1999. p 153. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 7, v.a. 2001.