opiumpijpen

opiumpijpenkop

bamboestruik

Opiumpijpenkop van aardewerk met klokvormige ketel met licht gebolde bovenzijde waarin een minutieuze ketel. Rond de buitenrand van de ketel een nikkelen stootband. Ketelwand ingekrast een bos bamboe met links twee en rechts drie Chinese karakters. De decoratie met gele kleurstof ingewreven. Schotelvormige messing houder met insteeksteel. Onderzijde ketel gestempeld drie rechthoekige zegelmerken met Chinese karakters. Zwartgebakken aardewerk. Ketelhouder en insteeksteel van messing.

Periode 1870 - 1900

AlgemeenHoogte4,7 cm
Diameter6,4 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel klokvorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf)
Kleurzwartgebakken
Overige materialennikkel, messing (metaal)
Afwerking gepolijst, kleurstof
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Merkteken Chinese karakters (stempels, ketel oz.)
Jaar 1993
Provenance Parijs, antiekmarkt Ile de Chatou
Rouen, particulier bezit, <1980-1993
Don Duco, De attributen van de opiumschuiver. Amsterdam, 1997. afb 9. Dit exemplaar.
Don Duco, Opium & opiumschuiven, een bronnenboek. Amsterdam, 2006. p 175, afb 177. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken op z'n Chinees", 7 november - 24 december 1993.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.