opiumpijpen

opiumpijpenkop

bamboedecoratie, opschriften

Opiumpijpenkop van steengoed met schijfvormige ketel met licht gebolde bovenzijde, de ketel verdiept en met een opstaand buitenrandje. Gepolijst steengoed met aan de bovenzijde in zwart uitgespaard binnen een medaillon bamboe met enkele opschriften, langs de buitenrand opschriften in Chinese karakters in twee verschillende formaten. Onderzijde vijf groepen gestempelde merken en drie ingekraste karakters. Gemonteerd op een messing houder met zeskante schotel en buisvormige messing steel.

Periode 1850 - 1900

AlgemeenHoogte4,4 cm
Diameter7,3 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel schijfvorm
Materiaalsteengoed, yixing (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf)
Kleurgrijs
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking engobe, gepolijst
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Merkteken Chinese karakters (stempels, ketel oz.)
Jaar 1993
Provenance Parijs, antiekmarkt Ile de Chatou
Rouen, particulier bezit, <1980-1993
Don Duco, Keramische hoogstandjes voor opiumschuivers. AmsterdamTribale kunst, 9/4, 2021. p 31, foto 9. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken op z'n Chinees", 7 november - 24 december 1993.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.