tabakscuriosa

pijpenkas

geweerkolf decoratie

Pijpenkas van koloniaal origine met de vorm ontleend aan een pistool. In de loop van het pistool is een holte uitgespaard voor de pijpensteel, de kolf biedt ruimte aan de pijpenkop. De opliggende loop schuift met een dubbele inkeping over de lade ter afsluiting van de kas. Onder de loop als decoratie een laadstok met vier ribben. Aansluitend en op de plaats van de trekkerplaat een vlak reliëfornament. Kolf met bolle ribben, de kolfkap een koepelvormige knoop met radiale cannelures en centraal een knopje uitgewerkt als een imitatie schroef.

AlgemeenHoogte5,8 cm
Lengte31 cm
Materiaalebben (hout)
Kleurzwart
Gebruikssporen slijtage
ContinentAzië
Regio internationaalZuid-Azië
LandSri Lanka (?)
Jaar 1992
Provenance Delft, kunst en antiekbeurs
's-Gravenhage, Hooykaas Fine Arts BV, 1992
Gezien de binnenruimte bestemd voor een korte pijp van de porseleine kwaliteit met trechtervormig model zoals in de periode 1690-1735 in gebruik zijn. Een grove kwaliteit pijp past zelden, aangezien de stelen onvoldoende recht zijn. Vgl. J.B. Kist, Mustket, roer & pistolet, 's-Gravenhage, 1974, afb 97. Pistool met vergelijkbare kolfkap.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 2, v.a. 2001.