varia etnografie

plastiek

grafbeeld van een roker

Grafbeeld van aardewerk voorstellend een zittende figuur met bolvormig uitgebuikt onderlichaam en korte ongelede benen met kleine voeten. De figuur geplaatst op een krukje met twee dunne pootjes. De linker arm naar beneden met de hand op de heup, de rechter aan de mond, waarin een sigaar. Gezicht met horizontaal geplaatste oogspleten en meervoudige oorringen. Een op een kap gelijkende haartooi met a-symmetrische contour, waarvan een punt op de linker schouder afhangt. Bedekt met een gepolijste klei-engobe met op de borst en op het onderlichaam van de persoon spiralen in zwarte verfstof. Een cirkelvormig luchtgat aan de achterzijde van de haartooi. Herkomst van een schachtgraftombe. Mangaandyoxide over het gehele object.

AlgemeenHoogte37 cm
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurrood
Afwerking engobe, zwarte verf
Gebruikssporen geen
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
Regio nationaalNayarit
VolkChapalilla
Jaar 1992
Provenance Tilburg, America Antigua, Ted van Dijck
Uitgevoerd in de San Sebastian stijl en afkomstig uit een schachtgraftombe in de locatie Chapalilla, Zuid-Nayarit. Stijl: laat pre-klassiek.
Peter Bulthuis, 500 jaar tabakscultuur; De rijke geschiedenis van het roken. 's-Gravenhage, 1992. p 9. Dit exemplaar. Bijschrift: Grafbeeld van een roker, Mexico, Nayarit, Chapalilla, 200-300 na Christus. Collectie Pijpenkabinet, Leiden.
D.H. Duco, Grafbeeld rokende figuur. UtrechtPeriodiek Vereniging Rembrandt, III/1, 1993. afb 1. Dit exemplaar, met uitgebreide bespreking.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 17, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 17, foto. Dit exemplaar.
K. Knol, ed., Tabaksgebruik: gevolgen en bestrijding. Utrecht, 2005. p 19, fig 1.1. Dit exemplaar.
Amsterdam, Tropenmuseum, tentoonstelling "500 jaar tabakscultuur", 9 oktober 1992 - 9 oktober 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2013.