porseleinen pijpen

jachtvoorstelling

Tabakspijp van porselein met hoge achtzijdige ketel op verzwaarde onderzijde, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel onderzijde in reliëf knorren. Ketel bruin fond waarin uitgespaard zeven vensters met puntige bovenzijde gevuld met een landschap met van links naar rechts een zittend haasje, een jager met geweer, een jachthond, een ruiter te paard, weer een jachthond, een tweede staande jager en een dierfiguur bij een watertje. Langs de onderrand van de vensters in spaartechniek acht symbolen: een trofee van een draaghoorn, dolk en eikentak, een jachthoorn, een uil op een tak, een trofee van jachtwapens, een hertekop, een weitas, een opengeslagen boek met "...WIE VOR UNS..." en een hondenkop. Voorstellingen met bladgoud omlijnd. Verguld messing klepdeksel met doorboorde kogel bovenop en een vergulde manchetband met ring voor koordje.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel achtkant
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmetaal
Overige techniekenverguld
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
PlaatsPirkenhammer
Maker Fischer & Reichenbach
Jaar 1991
Provenance Parijs, Paul Bert, marché aux puces
Parijs, antiekhandel, 1991
Vgl. Walter Morgenroth, Tabakpfeifen sammeln, Kunstwerke in Porzellan, München, 1989, Tafel XLVII, foto 146. Vergelijkbaar stuk.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 57, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 57, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.