opiumpijpen

opiumpijp

zadel bamboedecoratie

Opiumpijp van vruchtenhout (peren ?) met buisvorm met ivoren mondstuk en schijfvormig eindstuk met opengewerkt verdiept vierpasvormig teken (geld ?). Hout heeft direct achter het zadel een concentrische ring gekregen, om de indruk van de knoop van bamboe te wekken met op de bovenzijde van de steel drie knoppen met blaadejs eromheen. Zadel van gedreven zilver met de contour van een uitgerold schriftblad gevuld met de bamboeplant als hoofdmotief met links twee zittende vogels (kraanvogels ?). Langs de randen van het zadel twee banden met gegraveerde bosjes bamboebladeren met vijfbladige bloem en vlinders. Manchetband rond de steel gefacetteerd.

Periode 1870 - 1900

AlgemeenLengte61,7 cm
Diameter3,5 cm
Pijptype buisvorm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenivoor (dierlijk materiaal)
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Jaar 1991
Provenance Amsterdam, Paul Rutten, kunsthandelaar
Marseille, particulier bezit, <1980-1990
Vgl. APM 12.727bis beschrijving pijpenkop .
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 75, groepsfoto. Dit exemplaar.
Don Duco, Opium & opiumschuiven, een bronnenboek. Amsterdam, 2006. p 124, foto 73. Dit exemplaar. Idem, p 141, afb 93. Zadel. Idem, p 144, afb 100. Pommel.
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken op z'n Chinees", 7 november - 24 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.