etnografische pijpen

Ashantipijp, vrucht

Tabakspijp van aardewerk met trechtervormige figurale ketel, zonder hiel op verzwaarde voet en oplopende steel met manchet. Ketel horizontaal in hoogreliëf een ovaalvormige trommel met afwisselend geruwde en gladde banen en afgevlakte eindstukken waarin een uitholling, geplaatst op uitgeholde vlakke voet met twee pootjes aan de voorzijde en versierd met kerfsnee decoratie. Steel afwisselend gladde licht gebolde banen en smalle raderingen en onopvallende ronde manchet. Rode engobe, decoratie ingevuld met wit krijt.

Periode 1850 - 1900

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurrood
Afwerking engobe, krijt
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandGhana
VolkAshanti
Jaar 1991
Provenance Parijs, Dominique Delalande, Louvre des antiquaires
Londen, Paul Bentley, <1982-1990
Londen, Jermynstreet, Astley's, <1930-1950>
Londen, collectie William Astley, c. 1920
Uitgebeeld is de coco vrucht of vrucht van de raffia palm. Een kloeke en overtuigende pijpenkop al is de decoratie weliswaar vakbekwaam uitgesneden, van een grote artisticiteit getuigt deze niet. De kleur is donkerder dan gebruikelijk.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 72, foto. Dit exemplaar (middelste).
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 72, foto. Dit exemplaar (middelste).
Don Duco, The ubiquitos clay pipe. ParijsThe Pipe Year Book 2001, /, 2001. p 61. Dit exemplaar.
Don Duco, Spreekwoordelijke Ashantipijpen. Amsterdam, 2006. catalogus nr 8. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.