ceramische pijpen

gemarmerd

Tabakspijp van aardewerk, zogenaamde chemnitz met hoge licht trechtervormige achtzijdige ketel, zonder hiel en oplopende zeszijdige steel met schijfvormige manchet. Steel links gestempelde merken stadswapen van een toren gehouden door dierfiguren in cirkel, rechts steel rechthoekig naamschild, rechts ketel ovaal naamschild met "PRIVILEGIRT". Afwerking in gemarmerde rode ceramiek. Montage met een puntig achtzijdig dekseltje en manchetband van messing. Oorspronkelijk roer van gedraaid hout met ivoren eindstuk en ovale barnstenen knoop.

Periode 1880 - 1920

Lengte totaal43 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel chemnitz
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgeperst
Kleurrood
Overige materialenivoor (dierlijk materiaal), barnsteen (steen), messing (metaal), hout
Afwerking marmerbaksel
Regio internationaalMidden-Europa
LandSlowakije
Regio nationaalBanská Bystrica (regio)
PlaatsBanská Štiavnica (Schemnitz)
MakerKarol Zachar
Merkteken "ZACHAR K. SELMECZEN" (stempel, steel re.)
"PRIVILEGIRT", toren (stempel)
Jaar 1991
Provenance Parijs, Dominique Delalande, Louvre des antiquaires
Londen, Paul Bentley, <1982-1990
Londen, Jermynstreet, Astley's, <1930-1950>
Londen, collectie William Astley, c. 1920; indertijd in Denemarken gekocht
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 59, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 59, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 8, v.a. 2001.