porseleinen pijpen

hoog model met gotische vensters

Tabakspijp van porselein met hoge zeskante ketel met licht verzwaarde ronde filt, staande op een afgeplatte oplopende steel met langgerekte lofvorm langs de onderzijde en verwijdend tot manachet. Beschilderd met een motief van metselwerk in bruine steen waarin vier spitsboogvensters zijn uitgespaard. Weerszijden een meerkleurig landschap. Voorzijde staande Minerva met schild en pijl, achterzijde eveneens staande Justitia met weegschaal en zwaard. Messing manchetring rond de steel met oogje voor zekering aan de steel. Oorspronkelijk zwart houten roer met buffelhoornen eindstuk met slap afgewerkt met hoornen ringetjes, bekroning van een gesloten mensenhand, recht afgeplat mondstuk met knoop.

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal20 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel zeskant
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), messing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
PlaatsPirkenhammer
Maker Fischer & Reichenbach
Jaar 1991
Provenance Nieuwveen, W.P.D. Esveld, c. 1960-1991
Alphen aan den Rijn, D. Esveld, <1960
Afgebeeld in: Véronique Laplante Jolicoeur, The HMS St. George personal belongings a social historical analysis, p 80, afb. 65. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 57, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 57, foto. Dit exemplaar.
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 41, afb 15. Dit exemplaar (links).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 6, v.a. 2001.