etnografische pijpen

Ashantipijp, schelp

Tabakspijp van aardewerk met figurale ketel op cilindrische basis, voet met twee vooruitstekende rechthoekige punten en oplopende steel met onopvallende manchet. Ketel een liggend slakkenhuis met de punt rechts en de opening links, de cilindrische stam met twee elkaar kruisende ringen, de ene glad de ander voorzien van raderingen, voet opengewerkte met aan de voorzijde en de zijkanten eenvoudig kerfsneewerk, een gearceerd verbindingsbandje tussen de twee vooruitstekende punten. Steeldecoratie in drie concentrische banen verdeeld in vakken met geometrische vulling, onder de manchet een knopje. Manchet met overlangse streepjes.

SteelLengte7,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurgrijs
Afwerking engobe, rood
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandGhana
VolkAshanti
Jaar 1991
Provenance Parijs, Dominique Delalande, Louvre des antiquaires
Londen, Paul Bentley, <1982-1990
Londen, Jermynstreet, Astley's, <1930-1950>
Londen, collectie William Astley, c. 1920
Een prachtige en zeer sterke vormgeving waarbij de natuurlijke schelpvorm goed is opgenomen in de opstapeling van vormen van de voet, ketel en steel van de pijpenkop. Een bijzonder accent vormt de ketelbasis waar twee cirkelvormen in elkaar grijpen Een krachtige engobe in een oranjerode kleur.
Betekenis decoratie: Wanneer de slak zich verbergt, dan wordt zij groot, ook wel verwoord als Ver van het geschut zijn de krijgers het oudst. Verklaring: Wie niet in de gevaren zone komt loopt ook geen risico. Een andere spreuk luidt: Als er alleen slakken en schildpadden zouden zijn, dan zou er nooit een geweer in het woud klinken.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 72, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 72, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, The ubiquitos clay pipe. ParijsThe Pipe Year Book 2001, /, 2001. p 61. Dit exemplaar.
Don Duco, Spreekwoordelijke Ashantipijpen. Amsterdam, 2006. catalogus nr 12. Dit exemplaar.
Don Duco, Taal en teken in de pijpen van de Ashanti. Nieuwsbrief Vereniging Vrienden van Etnografica, /100, 2007. p 51, afb 3. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.