etnografische pijpen

vrouw met tatoeages, zittend

Tabakspijp van aardewerk met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met smalle vlakke manchetband. Ketel een op de knieën zittende figuur, de handen gekruist op de knieën, het gelaat versierd met tatoeage van evenwijdige lijnen en een eenvoudig halssierraad van v-vormige ingedrukte streepjes om de nek.

Periode 1900 - 1940

SteelLengte4,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurdonkerbruin
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandGhana
VolkGurunsi
Jaar 1990
Provenance Ghana, Kumasi, S. Fofane, handelaar
Ghana, locale handel, 1990
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 71, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 71, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Pijpen uit donker Afrika", 11 april 1993 - 4 juli 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.