ceramische pijpen

hoofd Turk met tulband, holwandig

Tabakspijp van aardewerk, zogenaamde siderolith met holwandige figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel hoofd Turk met snor en baard, op het hoofd een tulband met aan de linker zijde enige franje, steelovergang bontkraag van een mantel waarvan de plooien rond de steel te zien zijn. Steel weerszijden halve sikkelvormige maan met gezicht. Oogje voor bevestiging montage. Vlakke manchet. Geheel bedekt met gemoffelde rode verf.

SteelLengte4,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk, siderolith (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurcrème
Afwerking verf, rood
LandDuitsland
Regio nationaalThüringen
PlaatsRuhla (?)
Merkteken "D 21" (stempel, manchet oz.)
Jaar 1990
Provenance Knowle, veilinghuis Phillips Midlands, 1990, lot 236
Bramber, collectie Anthony Irving, House of Pipes, <1970-1989
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 60, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 60, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 8, v.a. 2001.