etnografische pijpen

tulpvormige ketel

Tabakspijp van aardewerk, zogenaamde tsjiboek met tulpvorm ketel, ronde onderzijde en oplopende steel met een rattenstaart aan de onderzijde en verzwaard mancheteind. Ketel omlopende band met staande boogvormen. Scheiding met ketelbasis en langs de tong raderingen. Steel gestempelde decoratie en radering.

Periode 1850 - 1900

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel tsjiboek
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), geplakt met kles
Kleurrood
Afwerking ijzerengobe, rood
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAzië
Regio internationaalZuidwest-Azië
LandTurkije (?)
Merkteken Arabische letters in cirkel (stempel, steel li.)
Jaar 1990
Provenance Knowle, veilinghuis Phillips Midlands, 1990, lot 235
Bramber, collectie Anthony Irving, House of Pipes, <1970-1989
Vgl. APM 11.443bis bijbehorende foedraal.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 63, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 63, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Weichselhouten pijpenroeren. Amsterdam, 2016. afb 13. Dit exemplaar (voor de steel).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.