etnografische pijpen

haan

Tabakspijp van aardewerk met trechtervormige ketel met figuraal element, ronde voet met vlakke onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde in hoogreliëf bijna twee dimensionaal uitgewerkte gestileerde haan met kam op de kop, het lichaam overlangs gestreept met gladde lijnen afgewisseld met raderingen. Ketel onversierd. Steel vier omgaande raderingen, manchet dicht naast elkaar geplaatste overlangse raderingen. Zwartgebakken.

Periode 1910 - 1930

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurrood, zwart
Afwerking engobe, zwart
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandGhana
VolkAshanti
Jaar 1990
Provenance Londen, veilinghuis Phillips, lot 10
Londen, collectie Francis George Shillitoe (1911-1979)
Dit product laat een magnifieke stilering van de gebruikelijke negentiende eeuwse stijl zien waarbij het dierfiguur sterk tweedimensionaal is uitgevoerd, overigens met een grote overtuigingskracht. Ongebruikelijk maar kenmerkend voor de pijpenmaakster is het cirkelvormige voetstuk dat een mooi contrast vormt met het afgevlakte dierfiguur. Het gereduceerd gestookte baksel heeft het engobe een diepzwarte glans gegeven. Het voorwerp is overtuigend in zijn vormgeving, strakheid en tint, helaas is de ketel en steeldecoratie vrij primitief en dit doet afbreuk aan het resultaat.
Arnulf Stössel, Afrikanische Keramik, München, 1984, p 214, foto 61. In stijl vergelijkbare vogel.
Don Duco, Spreekwoordelijke Ashantipijpen. Amsterdam, 2006. catalogus nr 15. Dit exemplaar.
Don Duco, Taal en teken in de pijpen van de Ashanti. Nieuwsbrief Vereniging Vrienden van Etnografica, /100, 2007. p 52, afb 7. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.