porseleinen pijpen

reliëf van Frederik II

Tabakspijp van porselein met hoge cilindrische ketel met ronde onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde in reliëf nis met ronde boog en twee halfzuilen ter weerszijden, waarin een staande Frederik Willem II, koning van Pruisen met tweekante steek, eronder verhoogd rechthoekig schild met in bladgoud een stralenbundel met opschrift "F II". Celadonkleurig glazuur en verguldsel van een ovaal gevormd door twee palmtakken om de reliëfvoorstelling heen. Verguld deksel met schelpmotief en vergulde manchetband met korte steelhouder en borgoog.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmetaal
Overige techniekenverguld
Afwerking glazuur, groen, goud
LandDuitsland
Jaar 1989
Provenance Londen, Portobelloroad antiquemarket
Londen, antiekhandel, 1989
Vgl. Werner Schäfke, Blauer Dunst, Köln, 1984, p 70, nr 51. Zelfde type met Napoleon met gekruiste armen en tweekante steek, op het schild in reliëf doodshoofd met schenkels.
Carlos Armero, Antique pipes, Madrid, 1989, p 103. Zelfde type met Napoleon met gekruiste armen en tweekante steek, op schild de letter N in vierkante stralen.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.