kleipijpen

sierpijp

borstbeeld Abd-El-Kader

Etalagepijp of presentatiepijp van klei met figurale ketel, vlakke onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel borstbeeld van Abd-El-Kader met snor en tulband van eenvoudig gewerkte stof rond het hoofd gedrapeerd, met een slip met franje aan de rechterzijde afhangend. Borstbeeld een openvallende mantel met geborduurde boord en hemd met ronde kraag. Om de hals een schakelketting waaraan een medaillon met motief bestaande uit blokjes. Tussen de buikband zijn twee krissen gestoken, waarvan de handvatten zichtbaar zijn. Onderzijde een ovaal voetstuk met uitholling overdwars. Om de manchet een geschulpte rand langs de steelzijde. Sporen van meerkleurige beschildering. Voetstuk stempel "DUMERIL LEURS A ST.OMER".

SteelLengte7,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking verf, meerkleuren
Gebruikssporen ongebruikt
LandFrankrijk
Regio nationaalPas-de-Calais
PlaatsSaint-Omer
MakerFirme E. Duméril, H. Leurs et Cie
Merkteken "DUMERIL LEURS A ST.OMER" (stempel, voetstuk)
Jaar 1989
Provenance Nijmegen, Reinier van 't Zelfde
Nijmegen, particulier bezit (als penselenpot in een schildersatelier), c. 1975-1989
De persvorm later over naar de firma L. Fiolet.
Vgl. Véronique Deloffre, Pipes et Pipiers de Saint-Omer, Saint-Omer, 1991, p 8. Gepolychromeerd exemplaar van de firma Duméril.
Don Duco, De rage rond Abd-El-Kader. Amsterdam, 2011. afb 7. Dit exemplaar.
Amsterdam, Tropenmuseum, tentoonstelling "500 jaar tabakscultuur", 9 oktober 1992 - 9 oktober 1993.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.