meerschuim pijpen

sigarenpijp

paardenbeen met hoef en hoefijzer

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hielmarkering en korte rechte tige. Steel paardenbeen, de ketel van barnsteen in de vorm van een paardenhoef, langs de filt een zilveren hoefijzer. Montage met barnstenen roer, oude reparatie met een gouden bandje bij de steelaanzet. Oorspronkelijk foedraal van hout bekleed met zwart leer met inwendig rood fluweel en rode zijde met in goud preeg winkelnaam "LAGAZETTE OVIEDO" en in liggende ovaal "J.SOMMER PARIS AUX CARRIERES D'ECUME13 & 15 PASGE DES PRINCES".

Periode 1880 - 1910

SteelLengte2,5 cm
Lengte totaal7,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelwit
Overige materialenbarnsteen (steen), goud (metaal), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
LandFrankrijk
Regio nationaalIle-de-France
PlaatsParijs
MakerSommer
Merkteken "J.SOMMER PARIS AUX CARRIERES D'ECUME…" (goudpreeg, etui inw.)
"LAGAZETTE OVIEDO" (goudpreeg, etui inw.)
Jaar 2002
Provenance Madrid, antiekhandel, 2002
De etuivermeldingen wijzen op de pijpenhandelaar in Oviedo en de fabrikant in Parijs. Of de productie van deze sigarenhouder ook werkelijk in Parijs plaatsvond is de vraag.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 115. Dit exemplaar (etuimerk).
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2002-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2013-2019.