meerschuim pijpen

knorren

Tabakspijp van meerschuim met cilindrische ketel ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel zonder manchet. Ketel onderzijde in reliëf vijf knorren, de buitenste gekruld. Montage met zilveren klepdeksel met gegraveerde cartouche waarom een bladmotief. Manchetring met concentrische ringen. Oorspronkelijk ivoren roer met tussen twee banden met vijfpassen ingeritste decoratie, zwart eindstuk waarin een schijf met knorren, afgeplatte beet, met touw omwonden.

SteelLengte3 cm
Lengte totaal20,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), ivoor, buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1979-1999
Londen, antiekhandel, c. 1979
De zware knorren aan de ketelbasis kunnen ook op Franse makelij duiden.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.