kleipijpen

borstbeeld Turk met tulband

Tabakspijp (of etalagepijp) van klei met figurale ketel op verzwaarde vlakke voet, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel borstbeeld van een Turkse man met smalle snor en tulband, weinig gemodelleerd borstbeeld met afhangende schouders met in reliëf borduurwerk van kleding.

Breedte7 cm
SteelLengte4 cm
Gewicht537 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandFrankrijk
Regio nationaalPas-de-Calais
PlaatsSaint-Omer
MakerFirme L. Fiolet
Merkteken LF (stempel, ketel oz.)
Jaar 1986
Provenance Brussel, antiekwinkel rue Coppens
Luik, particulier bezit, <1970-1986
Gaat het om een jeugdportret van Abd-El-Kader?
Persvorm over naar Dutel in Montereau getuige exemplaar met stempel "DUTEL MONTEREAU".
Vgl. APM 21.566 hetzelfde ontwerp maar nagemodelleerd in blanc de Chine.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 35, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 35, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, 4 juni 1986 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.