APM 1.050a

ceramische pijpen

achtzijdig, knorren, klepdeksel

Tabakspijp van aardewerk, zogenaamde chemnitz met hoge achtzijdige ketel op verzwaard onderstuk, zonder hiel en oplopende steel met schijfvormige manchet. Ketel onderzijde in reliëf zeven knorren. Messing klepdeksel met opengewerkte rand en opengewerkte band rond de ketel waarop vierbladige bloemen in geometrische omlijsting. Messing manchetband met kartels en oog. Merkstempels aan weerszijden van de steel, links het stadswapen en rechts rechthoekig naamstempel "HONIG. W SCHEMNITZ".

Periode 1840 - 1900

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel chemnitz
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurrood
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking zwartgesmoord
Regio internationaalMidden-Europa
LandSlowakije
Regio nationaalBanská Bystrica (regio)
PlaatsBanská Štiavnica (Schemnitz)
MakerW. Honig
Merkteken "HONIG. W SCHEMNITZ" (stempel, steel re.)
stadswapen (stempel, steel li.)
Jaar 1987
Provenance Parijs, Serpette, marché aux puces
Parijs, antiekhandel, 1986
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 61, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 61, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, The ubiquitos clay pipe. ParijsThe Pipe Year Book 2001, /, 2001. p 58. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.