APM 978

etnografische pijpen

gevlochten kralen

Tabakspijp van steen met trechtervorm ketel, verzwaarde basis met trapeziumvormige onderzijde en opening voor separaat roer. Ketelbasis weerszijden verhoogde driehoek waarop een kruis, de onderzijde doorboord. Eenvoudig glad houten roer aan het eind afgeplat en verdikkend, versierd met band met kralenvlechtwerk in wit en blauw met langs de zijden afhangende lussen in rood en turkoois.

Periode 1935 - 1965

SteelLengte11,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalsteatiet? (steen)
Techniekgeslepen
Kleurgrijs
Overige materialenhout, glaskralen (anorganisch materiaal)
Overige techniekengepolijst
Gebruikssporen ongerookt
ContinentNoord-Amerika
LandCanada
Regio nationaalQuébec (staat)
VolkNaskapi
Jaar 2003
Provenance 's-Hertogenbosch, Ruud van Thiel
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, <1980-2003, nr V2954
Bij Douwe Egberts vredespijp genoemd, herkomst onbekend. Ketel onderzijde oud nummer 21-26. Steel en vlechtwerk zouden ook Zuid-Amerikaans kunnen zijn.
Vgl. West, Dl. II, p 587, afb 1. Modification of Micmac type, Hudson Bay type. Edward S. Rutsch, Smoking Technology, 1973, p 103, ill 67. Keel-base pipe bowl, Canada, Labrador (or Quebec), Naskapi tribe.
Een vergelijkbaar stuk in British Museum: vervaardigd in de stad Sheshatshit in Labrador door Chief Joseph Rich, voor 1966.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.