APM 876

meerschuim pijpen

sigarenpijp

hand met geribde vrucht met bladeren

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende insteeksteel. Ketel figuraal een ovaalvormige vrucht met overlangse ribben (rozenbottel ?) met aan de basis gekartelde bladeren en een takje met roos in de knop, liggend op een geopende hand, op de steelovergang een platte manchet. Montage met barnstenen roer.

Periode 1880 - 1900

SteelLengte4,5 cm
Lengte totaal8 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbarnsteen (steen)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Jaar 1989
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
Helmond, particulier bezit, <1975-1989
Een van de vele honderden ontwerpen al is hier opvallend dat geen separate sigareninzet is toegepast waardoor de productieprijs voordelig wordt gehouden.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2013-2019.