etnografische pijpen

gegraveerde zilvermontage met niëllo

Tabakspijp van hout met achtkante conische ketel, de onderzijde halfrond zonder hielmarkering, opgaande steel met een knik verwijdend naar manchet. Ketel onderhelft en onderzijde inlegwerk van rozetvormen bestaande uit stippen en strepen, ketel bovenhelft bekleedt met zilver met gegraveerde geometrische decoratie in niëllo, manchet bovenzijde zilveren vatting met steelhouder en borgoog met dezelfde soort decoratie. Oorspronkelijke montage met takhouten steel met twee langgerekte zilveren bussen met graveerwerk en niëllo, borgketting met sierballetje.

SteelLengte5,5 cm
Lengte totaal40 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel achtkant
Materiaalberken (hout)
Techniekhandvorm
Kleurdonkerbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking zilverbeslag, niëllo
Regio internationaalOost-Europa
Jaar 2018
Russisch zilvermerk 1835-1870.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "De Zilverschat", 4 juni - 26 augustus 2018, verlengd tot 31 december 2018.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie zilvervitrine entreeruimte, januari 2019 e.v.