etnografische pijpen

ivoor met zilverbeslag, bloedkoraal

Tabakspijp van ivoor en zilver met cilindrische ketel met schijfvormige filtrand geplaatst op een steel die haaks hierop staat, doorlopend na de ketel en eindigend in een cirkelvormige vlakke plaat, in deze bus een steel van ivoor met midden over het ivoor een tweede zilveren steelbus met geajoureerd zaagwerk, het steeleind met mondstuk van zilver en conisch in twee segmenten. Graveerwerk van ranken met bladeren, steel bovenzijde op het ketelstuk en mondstuk twee en op de middenband drie vattingen waarin bloedkoralen vastgezet met een ziveren nagel.

Periode 1850 - 1900

AlgemeenHoogte4,7 cm
Lengte37 cm
SteelLengte33,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalzilver (metaal)
Techniekgedreven
Kleurblank
Overige materialenivoor, bloedkoraal (dierlijk materiaal)
Afwerking gegraveerd
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Regio nationaalTibet
Jaar 2018
Magnifieke en atypische tabakspijp vanwege het ivoor, het rijke zilverwerk dat overigens eenvoudig is gelaten met een kloeke gravering en de zeven bloedkoralen op de bovenzijde van de steel.
Is hier sprake van fossiel mammoet ivoor?
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "De Zilverschat", 4 juni - 26 augustus 2018, verlengd tot 31 december 2018.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie zilvervitrine entreeruimte, januari 2019 e.v.