pijpen overige materialen

gestansde portretten in ovalen, gegraveerd wapen

Tabakspijp van zilver met stummel ketel, kleine hiel en korte rechte insteeksteel. Ketel weerszijden in reliëf staand ovaal waarin links een naar links gekeerd borstbeeld van een vrouw, ketel rechts in ovaal naar rechts gewend borstbeeld van een Grieks-Romeinse jongen, ketel voorzijde gegraveerd wapen van koning Frederik II de Grote voorzien van het monogram FR en jaartal 1786. Oorspronkelijk koepelvormig klepdeksel met opengezaagde rand waarin bladmotieven, knopje op deksel, de klemveer s-vormig, ketel steelzijde borgoog.

AlgemeenHoogte9,2 cm
SteelLengte4,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalzilver (metaal)
Techniekgestanst
Kleurblank
Overige materialenhout
LandDuitsland
Jaar 2018
Vermoedelijk gemaakt vijftig jaar na 1786.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "De Zilverschat", 4 juni - 26 augustus 2018, verlengd tot 31 december 2018.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie zilvervitrine entreeruimte, januari 2019 e.v.