prehistorische pijpen

mythologische vogel

Tabakspijp van aardewerk met vormeloze ketel met figurale voorzijde, hielmarkering en korte rechte steel. Ketel voorzijde in reliëf een mythologische vogelfiguur met grote driehoekige tong, een hoofdtooi met kroon, de voorpoten aan de slapen, een onderlichaam met veren. Details met rode verf aangezet.

Periode 500 vChr. - 100 vChr.

AlgemeenHoogte8,9 cm
Dikte5,5 cm
SteelLengte1,5 cm
Gewicht109 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekdrukvorm, handvorm
Kleurbruingrijs
Afwerking verf, rood
ContinentZuid-Amerika
Regio internationaalLatijns-Amerika
LandEcuador
VolkJama-Coaque
Jaar 2011
Provenance Hilversum, veilinghuis Van Spengen, lot 4331
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, nr DD010 (oud nr 1.6)
Tilburg, Ted van Dijck, c. 1975
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 12. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijp in de vorm van een ornithomorphe kop met onderlijf van veren. Ecuador, Jame Coaque cultuur I, 500 v. Chr. tot begin van onze jaartelling.
Gustav Casparek et al., Von der Leidenschaft des Pfeifenrauchers. Bielefeld, 1984. p 14, foto. Dit exemplaar. Bijschrift: ..Der hier abgebildete Vogelmensch ist rundum mit Federn bekleidet, lediglich das Gesicht trägt menschliche Züge. Diese Pfeife ist gut zweitausend Jahre alt.
Ralph Plum, ed., La passion de la pipe, fumée et fumeurs. Bielefeld, 1984. p 14, foto. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, zolder.