pijpen overige materialen

drie ruiters

Tabakspijp van coquianoot met ovaalvormige ketel geplaatst op een u-vormig onderstuk met oplopende steelaanzet zonder manchetvorm. Ketel rondom een fries waarop drie naar links gaande ruiters te paard, ertussen bomen en enkele staande of zittende mannetjes, op de achtergrond torens, muren en huizengevels, koepelvormig schroefdeksel met centraal een bekroning van een mannenkop me pet met klep. Oorspronkelijke zwarthouten steel met ivoren schijfjes eindigend in een gebogen buffelhoornen eindmontering met drie gedraaide ivoren schijven afgesloten met een dun mondstuk met zes knopen.

AlgemeenHoogte33 cm
Breedte4 cm
SteelLengte5,5 cm
Lengte totaal32 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel ovaalvorm
Materiaalcoquillanoot (organisch materiaal)
Kleurbruin
Overige materialenivoor, buffelhoorn (dierlijk materiaal), hout
LandFrankrijk (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1969-2011, nr DD386
Amsterdam, antiekhandel. c. 1969
Gustav Casparek et al., Von der Leidenschaft des Pfeifenrauchers. Bielefeld, 1984. p 148. Dit exemplaar (zonder steel).
Ralph Plum, ed., La passion de la pipe, fumée et fumeurs. Bielefeld, 1984. p 148. Dit exemplaar (zonder steel).
Saint-Claude, tentoonstelling "Confrérie des Maîtres-Pipiers de Saint-Claude", mei - september 1972.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1980-2010, verdieping.