pijpen overige materialen

beddenpijp met zilvermontage

Tabakspijp van hout en zilver, de ketel lang en conisch zonder cesuur over in een gezwarte rechte houten steel eindigend in een knop waarin een gebogen buffelhoornen roer met knopmondstuk. Keteldeel buitenzijde bekleed met plaatzilver met aan het eind een dekselrand waarop een koepelvormig deksel met opengezaagde sterretjes en ovaaltjes, een punt centraal, aan de basis van de zilvermontage een drievoudig oog waaraan een kettinkje met een (ingekorte) pijpenwroeter. Twee identieke zilvermerken langs de dekselring.

AlgemeenLengte40 cm
Diameter3,9 cm
Pijptype buisvorm
Pijpmodel conisch
Materiaalhout
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurzwart
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
LandFrankrijk (?)
Merkteken "HCCC"? zilvermerk (ingeslagen, dekselring)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1963-2011, nr DD283
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1960-1963
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 135. Dit exemplaar. Bijschrift: Twee zgn. bed- of boswachterspijpen. De ketel ligt in het verlengde van het roer, waarbij de dop slechts een klein gaatje heeft om het morsen van vuur te voorkomen.
Hamburg, tentoonstelling "Vom Rauchen, eine Kulturhistorische Ausstellung der Sammlung Theodorus Niemeyer Amsterdam", 20 juli - 16 augustus 1967.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Mechelen, Centrum voor Speelgoed en Volkskunde, tentoonstelling "Hij die geen pijpje roken kan", 15 november 1985 - 15 oktober 1986.