houten pijpen

wapen met poort, vis, vogel

Tabakspijp van hout met Ulm-model met cilindrische ketel, ronde onderzijde en oplopende afgeplatte steel. Ketel voorzijde gesneden een wapen met op het schild een stadspoort, bekroond door een helm met vlucht en dekkleden, steel een vis met geopende bek bij de manchet, onder de pijpenkop een krullende staart die met een staartvin onderaan de ketel eindigt, tussen ketel en steel een vogel die met de snavel in de bovenlip van de vis pikt. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met knorrenen en een vlak middenstuk, eenvoudige zilveren manchetring. Bijbehorende buffelhoornen steel met opgaande deel met facetten en punten, een knoop met gearcerde en dubbelgearceerde bladmotieven eindigend in een stoffen slap en dun knopenroer. Dekselring twee ingeslageen zilvermerken.

AlgemeenHoogte48,5 cm
SteelLengte9,5 cm
Lengte totaal48,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, nr 384
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1951-1963
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 139. Dit exemplaar.
Bep van der Linden-Nijdam, Pijpen: rookinstrumenten van oudsher Tabaksdozen: fraaie bergplaatsen voor het dure produkt. Kunst- & Antiekrevue, VI/4, 1980. p 23. Dit exemplaar. Bijschrift: Ulmer pijp uit palmhout (Buxus), fraai besneden, op de voorzijde een familiewapen. Eerste helft 19e eeuw. Niemeyer Ned. Tabacologisch Museum, Groningen.
Georg A. Brongers, 60 pijpen uit de collectie van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum. Groningen, 1981. p 54. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijp, vervaardigd uit palmhout (Buxus) met 'n zilveren montering; de ketel is van binnen met blik bekleed. 18e of 19e eeuw. Duitsland, Ulm.
Don Duco, Ulmer Kloben, een Schwäbische vinding. Amsterdam, 2017. afb 19. Dit exemplaar.
Amsterdam, World Tobacco Congress, tentoonstelling 17-30 september 1951. Catalogus nr 271. Catalogustekst: In hout gesneden "Dolfijn-pijp". Begin 19e eeuw.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, tuinkamer vitrine, 1964-1974.
Duitsland, reizende tentoonstelling "Meine Pfeife", voorjaar 1966.
Finland, reizende tentoonstelling "Ystävämme piippu", Helsinki 6 mei - 21 mei 1966, Tampere 25 mei - 9 juni, Jyväskylä 16 juni - 23 juni, Lahti 28 juni - 6 juli, Turku 9 juli - 11 juli, Rovaniemi 17 juli - 20 augustus 1966.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Hamburg, tentoonstelling "Vom Rauchen, eine Kulturhistorische Ausstellung der Sammlung Theodorus Niemeyer Amsterdam", 20 juli - 16 augustus 1967.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.