pijpen overige materialen

hoofd pomone

Tabakspijp van coquianoot met figurale ketel, zakvorm met puntige onderzijde waarin aan de bovenzijde een verticaal roer. Ketel hoofd van een vrouw omgeven door lofwerk met c-voluten boven het voorhoofd, een gestileerde doek langs het hoofd met links een wingerdrank met druiventrossen, rechts rozentakken met bloeiende rozen, aan de onderzijde in de wingerd een slang, zak met binnen een dubbele lijn rozenbloemen en rozenknoppen. Roer opgebouwd uit cilinders, knopen en schijven van coquianoot, een slap van metaaldraad omgeven door flexibele kralen, mondstuk ontbreekt.

AlgemeenHoogte7,5 cm
KopHoogte6 cm
SteelLengte6,5 cm
Lengte totaal34,5 cm
Gewicht145 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalcoquillanoot (organisch materiaal)
Kleurbruin
LandFrankrijk
Jaar 2010
Provenance Londen, veilinghuis Christie's, lot 713
Letchmore Heath, Trevor Barton sr., <1980-2008
De ketel bestaat uit een enkele grote noot, de zak is een tweede kleinere.
Dr. Sabine Fellner et al., Die lasterhafte Panazee; 500 Jahre Tabakkultur in Europa. Wenen, 1992. p 141, cat III/38. Dit exemplaar (voorstelling abusievelijk als Bacchus geduid).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die lasterhafte Panazee", 11 juni 1992 - 4 oktober 1992.