kleipijpen

"HONI SOIT QUI MAL Y PENSE"

Tabakspijp van klei met ovale grootkop ketel, hiel en rechte steel met glad afgesneden steeleind. Ketel steelzijde in reliëf wapen van het koninkrijk Hannover met om het schild de kousenband met motto "HONI SOIT QUI MAL Y PENSE", schild gehouden door een staande leeuw links en een staande eenhoorn aan een ketting rechts, beide op een grondje geplaatst waarop de tekst "DIEU ET MON DROIT". Ketel keerzijde gekroond wapenschild van Gouda omgeven door twee ineengevlochten doornentakken. Steel band met schelpjes, gevolgd door een geslingerde rank en steelopschrift links "P. GOEDEWAAGEN & ZOON" en rechts "GOUDA HOLLAND". Hielmerk 55 gekroond. Twee exemplaren.

Periode 1880 - 1900

SteelLengte89 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Gebruikssporen ongerookt
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerFirma P. Goedewaagen & Zoon
Modelnummer 2
Handelsnaam gesneden 37 duimer
Merkteken 55 gekroond (stempel, hiel)
"P. GOEDEWAAGEN & ZOON" (reliëf, steel)
Jaar 2005
Provenance London, Michael Barber, 2002-2005
Beccles (Suffolk), veiling, 2002
Vgl. APM 17.606bis oorspronkelijk verpakkingskistje van hout.Lengte 37 duimer formeel 96,2 centimeter.
Don Duco, Honi soit qui mal y pense, een prestigieuze persvorm teruggevonden. Amsterdam, 2008. afb 14. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 287. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.