meerschuim pijpen

sigarenpijp

gestileerde bladeren, doornen

Sigarenhouder van meerschuim met afgeplatte cirkelvormige ketel met ronde onderzijde zonder hiel en oplopende vierzijdige steel verwijdend tot manchet. Ketel weerszijden in reliëf cirkelvormig motief van drie in elkaar gevlochten bladeren. Ketel voorzijde drie en steelzijde twee doornen afgewerkt met zilveren nagels. Filtband en manchetband van zilver. Bijbehorend foedraal van hout met zijde en velours interieur en zwarte leren buitenzijde. Oorspronkelijk houten roer met hoornen mondstuk.

Periode 1860 - 1900

SteelLengte4 cm
Lengte totaal23 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel afgeplat
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Merkteken ".." (intaglio, manchet kops)
Jaar 2000
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1989-2000
Brussel, antiekhandel, c. 1989
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.