ceramische pijpen

zittende vrouw met kind aan de borst

Tabakspijp van steengoed met stummel ketel, hiel en rechte insteeksteel met vijf windingen. Ketel voorzijde witte reliëf applique met zittende vrouw met kind aan de borst, achterzijde kind met palmtak en cornucopia, filt rondom vier concentrishe ringen bijeengehouden door een omlopend lint. Oorspronkelijk messing klepdeksel met vlakke klep en s-vormige klemveer.

Breedte3 cm
SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalsteengoed (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurblauw
Afwerking applique, wit
Gebruikssporen ongerookt
LandEngeland
Regio nationaalStaffordshire
PlaatsBarlaston
MakerWedgwood
Jaar 1986
Provenance Birmingham, antiekmarkt
Saskia de Bodt, Jos Koldewey, Museumaanwinsten, het Leidse Pijpenkabinet. LochemMaandblad Antiek, XXII/2, 1988. p 97. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 8, v.a. 2001.