pijpen overige materialen

omgekeerde vogel, cornucopia

Tabakspijp van ivoor met cilindrische ketel onderaan in een punt, de steel op een derde van de ketel aangezet met een recht opgaand roer. Pijpenkop een omgekeerde vogel met de kop van een adelaar, de klauwen op een bladmotief dat de aanzet voor de steel vormt, de ketel cilindrisch met rond de ketelopening drie dierenkoppen met ertussen driemaal twee cornucopia met inhoud, een kabelrand rond de ketelopening met dekselrand waarin een koepelvormig deksel valt. Montage naar de steel door een hand die de steelbasis omvat die getordeerd is en de vorm van een cornucopia heeft, een bloemenregen aan de onderzijde uit de hoorn, erboven een balustervormige manchet waarin een steel uit vier segmenten, drie licht gebold, de onderste met bloemen, de twee bovenste met een liggende naakte vrouw, de slap met ivoren ringetjes, een akervormig mondstuk. Twee dunne zilveren borgkettingen van de steelonderdelen naar het deksel.

AlgemeenHoogte52,5 cm
KopHoogte10 cm
Breedte4 cm
Lengte totaal43 cm
Gewicht225 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Kleurivoorwit
Overige materialenzilver (metaal)
LandFrankrijk
Regio nationaalSeine-Maritime
PlaatsDieppe
Jaar 2020
Bernard Mamy, Eppe Ramazzotti, Pipes et fumeurs de pipes; un art, des collections. Parijs, 1981. p 94. Dit exemplaar.
Don Duco, Tabakspijpen van ivoor. Amsterdam, 2021. afb 2. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2021.