porseleinen pijpen

"DAS MUSEUM IN BERLIN", Frederik de Grote

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier windingen. Ketel voorzijde transferprint in zwart binnen een rechthoekige lijst van groene parels de gevel van het archeologisch museum in Berlijn met onderlangs "DAS MUSEUM IN BERLIN". Hiel intaglio formaatcijfer "7". Steeleind kops blauwe onderglazuurstreep. Oorspronkelijk witmetalen klepdeksel met klemveer in de vorm van een halve bloem op steel, op het vlakke deksel in fer de Berlin ruiterportret van Frederik de Grote.

SteelLengte3 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenwitmetaal, ijzer (metaal)
Afwerking glazuur, transparant, grijszwart
LandDuitsland
Regio nationaalBerlijn (deelstaat)
PlaatsBerlijn
MakerKönigliche Porzellan Manufaktur
Jaar 2015
Afbeelding van het Königliches Museum, vanaf 1845 Altes Museum op het Museumsinsel. Gebouwd tussen 1823 en 1828 door van Karl Friedrich Schinkel als hoogtepunt van het neoclassicisme. Vanaf 1830 open voor publiek.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 99. Dit exemplaar.