tabakscuriosa

pijpenstopper

pauspenning

Pijpenstopper van messing met een rond stoppervlak aan een steel met balustervorm en ringen, bekroond door een ronde penning waarop aan de ene zijde een dubbelkop van een kardinaal met gerande vlakke kardinaalshoed en een nar met rondschrift "SAPIENTES STVLTI ALIQVANDO", op de keerzijde dubbelkop van een paus met tiara en een duivelskop met rondschrift "ECCLESIA PERVERSA TENET FACIEM DIABOLI", de bovenzijde recenter doorboord waarin een messing ringetje.

AlgemeenHoogte7,2 cm
Dikte1 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgegoten metaal
Kleurgeel
Gebruikssporen slijtage
LandEngeland
Jaar 2013
Provenance Brussel, Rosanne van Mieghem
Brussel, collectie Daniël Glinoer, c. 1978-2013
Londen, antiekhandel via Gideon Glinoer, c. 1978
Vgl. APM 20.813 bodemvondst uit Enkhuizen uit een andere gietmal.
Sapientes stulti aliquando = Somtijds zijn wijzen gelijk dwazen, Ecclesia perversa tenet faciem diaboli = De ontwrichte kerk neemt het uiterlijk van de duivel aan.
Don Duco, De pijpenstopper, een gebruiksvoorwerp met hoge curiositeitswaarde. Amsterdam, 2023. afb 23. Dit exemplaar.
Utrecht, Museumn Catharijne Convent, tentoonstelling "Luther", 21 september 2017 - 28 januari 2018.