tabakscuriosa

pijpenkas

wapen van Zeeland, boer achter ploeg, man te paard

Pijpenkas van palmhout met ovaalvormige ketel overlangs openklappend, rechte steel met klein knopje afgesloten. Klepje gekroond wapenschild van de provincie Zeeland, de onderzijde om klep te openen een hondenkop, keteldeel voorzijde bloem op steel geflankeerd door een zittende vogel, onderaan twee vogels, steel twee scenes met achter het keteldeel boer achter een ploeg getrokken door een paard, na gekarteld bladwerk halverwege de steel een ruiter met zweep te paard, bladwerk tussen de voorstellingen en rond het steeleind. Ronde plaatscharnier van messing met tweemaal drie schroefjes vastgezet.

AlgemeenHoogte8 cm
Lengte23,5 cm
Materiaalpalmhout (buxus) (hout)
Kleurlichtbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen geen
LandNederland
Regio nationaalWalcheren
PlaatsOost-Souburg
MakerPieter Puype
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, nr 641
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1947-1963
Georg Alfred Brongers, Tabakscuriosa II: Wat er bij een pijp behoort. 's-GravenhageHobby, tijdschrift voor verzamelaars, II/3, 1947. p 39. Dit exemplaar. Bijschrift: Een rijkbesneden pijpehouder met voorstellingen de landbouw betreffende.
Georg Alfred Brongers, Nicotiana tabacum; The History of Tobacco And Tobacco Smoking in the Netherlands. Groningen, 1964. p 101. Dit exemplaar.
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 91 (tweede van boven). Dit exemplaar. Bijschrift: Een Zeeuwse kas uit palmhout.
Don Duco, Aanwinsten uit het Niemeyer Tabaksmuseum. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 8/15, 2011. Afbeelding en bespreking van dit exemplaar.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, vitrine 5, 1964-1974.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "De pijp op reis, versierde pijpenkassen uit de Niemeyer collectie", 15 juni - 31 juli 2011.