prehistorische pijpen

neuspijp

neuspijp met twee korte roeren

Snuifpijp of neuspijp van aardewerk met lage bolvormige ketel, verzwaarde onderzijde met vlakke bodem en twee dunne korte stelen met gladde steeleinden. Ketel rondom ingedrukte horizontale streepjeslijnen. Ketel weerszijden bij de steelaanzet vlakke lob. Roodgetinte engobe op filtrand, ketelonderzijde en stelen.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel bolvorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurroodbruin
Afwerking engobe, rood
Gebruikssporen ongerookt
ContinentZuid-Amerika
Regio internationaalLatijns-Amerika
LandCosta Rica (?)
Jaar 1995
Provenance Amsterdam, Dick Meijer, antiquiteiten
Rotterdam, particulier bezit, <1985-1995
Vgl. APM 21.041 vergelijkbaar object.
Varianten in Costa Rica, Museo Nacional en in het American Museum of Natural History.
Vgl. Francis Robicsek, The Smoking Gods, Tobacco in Maya Art, History, and Religion, Oklahoma, 1978, p 8, fig 10. Vergelijkbaar stuk, onderschrift: Nose pipes from Guanacaste, Costa Rica.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Toppers, twee jaar aanwinsten Pijpenkabinet", voorjaar-zomer 1996.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2013.