Verdiensten uit Saint-Claude

10 oktober 2013

Verdiensten uit Saint-Claude

Onder de titel Verdiensten uit Saint-Claude tonen wij achter onze museumwinkel een bescheiden tentoonstelling van moderne tabakspijpen. Het gaat om verdienstelijke ontwerpen uit de laatste tien jaar die in de hoofdstad voor de houten pijp, hoog in de Franse Jura tot stand zijn gekomen. Alle getoonde pijpen zijn recentelijk aan onze museumcollectie toegevoegd en laten zien wat voor nieuwe ontwerpgedachten speelden. Met deze moderne tabakspijpen houden wij onze museumverzameling up-to-date.

Een kleine maker als Sébastien Beaud is present met een prachtige pijp met facettenketel die bijna teruggrijpt op het kubisme (zie afbeelding). Van Butz-Choquin is een merkwaardige pijp te zien, anticiperend op de rage rond René Magritte. De verpakking meldt "Ceci est une pipe" en in de blikken trommel treffen we de onderdelen aan die eenvoudig tot een pijp te monteren zijn. Het dekseltje van deze pijp geeft de pijpenkop de vorm van de bekende bolhoed van de Belgische kunstenaar.

Dat de firma Chacom leidinggevend is wordt bewezen door verschillende van hun producten. De huidige directeur, Antoine Grenard, is opgeleid tot designer en heeft spraakmakende ideeën. Zijn grolle is natuurlijk een farce op het pijproken maar refereert wel aan de streek rond Saint-Claude, waar op de jaarmarkt schnapps-glazen rondgaan met vier drinktuiten. Andere modellen laten zien dat de tabakspijp altijd weer kansen tot nieuwe vormen geeft. Ook in de afwerking verandert er van alles. Een prachtige tabakspijp is in kleurig Thais riet gevlochten en laat zien dat een rookpijp niet noodzakelijk een houtstructuur moet hebben.

De mini-expositie is te zien tot eind december 2013 tijdens museumopeningstijden van woensdag t/m zaterdag van 12-18 uur.