Sigaretten nog in de verpakking

16 september 2019

Sigaretten nog in de verpakking

De drijvende kracht achter de Stichting Rokersbelangen, Ton Wurtz, die jarenlang streed voor de rechten van de rokers besloot onlangs om zijn verzameling sigarettenverpakkingen aan ons museum te schenken, een buitengewoon sympathiek gebaar. De ruim 150 nog gesloten en verzegelde sigarettenpakjes die Wurtz in de loop van twee decennia bijeenbracht geven een prachtig overzicht van ontwerpen door de jaren heen. Verschillende tijden en verschillende landen zijn in de verzameling vertegenwoordigd, tot China en Rusland aan toe. Zij zijn een mooi bewijs van de zorg die aan de verpakkingen werd besteed nog voor de zogenaamde vieze plaatjes het design definitief verprutsten. Deze pakjes vullen onze documentatie tabaksverpakkingen mooi aan met de meer recente tijd.

Nieuwsarchief