Luther en de canon

22 september 2017

Luther en de canon

Deze week openden twee tentoonstellingen, één tijdelijke over Luther, de ander langlopend gewijd aan de Canon van Nederland, onze nationale geschiedenis. In beide exposities is een bruileen uit ons museum opgenomen. Voor de tentoonstelling over Luther leverden wij een bijzondere pijpenstopper met afbeelding van de Paus-duivel. Het stuk illustreert de weerstand tegen de katholieke kerk waarin de Reformatie met het protestante geloof een voedingsbodem vond. De Canon van Nederland werd uitgezet met een tabakspijp met het portret van de Vader des Vaderlands, Willem van Oranje. Voor wie de stukken in hun nieuwe context wil zien: in het Museum Catharijneconvent te Utrecht loopt "Luther" tot 28 januari 2018, de tweede in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem blijft enkele jaren staan.