Een huis vol tabak

5 augustus 2023

Een huis vol tabak

Centraal in onze museumzaal staat vanaf vandaag een opvallende tabakspot die niet direct als zodanig herkenbaar is. Het gaat om een blauw beschilderd huisje met trapgevel dat een miniatuur tabakswinkel voorstelt. Voor de laat-negentiende-eeuwse rokers die vrijwel zonder uitzondering van de oudhollandse stijl hielden, was dit een gewild object. Het herinnert aan de kleinschalige tabakswinkel die in veel straten te vinden was, maar ook aan de Friese kleinburgerlijkheid dat in miniatuur uit te beelden. Naast de pronkfunctie was het tevens een voorwerp van gastvrijheid. Wanneer je het dak van het huisje tilt was daar de geurige Friese baai. En stoppen maar voor de heer des huizes, zijn opgeschoten zonen en vooral voor hun gasten ….