Aanwinst: Unieke Indianenpijp

28 oktober 2016

Aanwinst: Unieke Indianenpijp

Op de bekende en veel bezochte Tribal Art Fair in De Duif in Amsterdam heeft het Amsterdam Pipe Museum een bijzondere aankoop gedaan. Etnografische handelaren uit Nederland, maar ook buitenlandse handelaren komen jaarlijks naar De Duif met volkenkundige objecten van goede kwaliteit. Het Amsterdamse museum kocht direct op de eerste dag al een zeldzame pijp. Het gaat om een figurale tabakspijp in de vorm van een gezadeld paard. Deze is gemaakt door de Indianen in de Plains van midden-Amerika. Het materiaal dat zij traditioneel gebruiken voor hun pijpen is 'catlinite', een vrij zachte rode steensoort die mooi gesneden en gepolijst kan worden. Naast de bekende vredespijp bestaat een bekend maar zeldzaam type pijp met een paardenhoofd. Paarden waren voor de Indianenstammen kostbaar en belangrijk voor de bisonjacht, vandaar dat zij ook op ceremoniële voorwerpen werden afgebeeld. In dit geval zien we achter het paardenhoofd ook het zadel, gestileerd vormgegeven. De pijp is aangekocht bij een Amerikaanse galerie. Dat ligt voor de hand omdat dergelijke inheems-Amerikaanse voorwerpen zelden in Europa verhandeld worden. De rood stenen pijp is gemaakt door de Sioux en wordt nu vanuit een Amerikaanse collectie verkocht aan het Amsterdam Pipe Museum. Hier in Amsterdam vormt de pijp een mooie aanvulling op de reeds bestaande collectie precolumbiaanse en native-Amerikcan pijpen.