Amsterdam Pipe Museum
$('#mast1').cycle({
			delay: 0,
			speed: 4000
		});
$('#mast4').cycle({
			delay: 0,
			speed: 2000
		});
$('#mast7').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 4000
		});
$('#mast10').cycle({
			delay: 1000,
			speed: 4000
		});
home > museum > verzamelaars en hun passie

Gevarieerde collecties

Van verzamelaar naar collectioneur

Sommige verzamelaars hebben dankzij hun ruime financiële middelen de mogelijkheid zeer kieskeurig en selectief te zijn. Zij kunnen het ultieme kopen, qua kwaliteit, zeldzaamheid en navenant hoge prijs. Vanzelfsprekend is deze categorie verzamelaars een heel kleine, zeker op het gebied van zo iets gewoons als de pijp. Bertrand Lazard uit Parijs is zo iemand. Hij verzamelde vanaf de jaren zestig pijpen en zocht steeds naar de hoogst denkbare kwaliteit. Het accent lag bij Lazard op de vermakelijke vormgeving, de uitzonderlijke materialen en specifieke ontwerpen. Iedere veiling bij Drouot was hij present, steeds in de aanslag op weg naar betere stukken. Daarnaast was hij bevriend met de bekende antiquairs op dat gebied: Bryan Tipping in Londen, Denise Corbier in Parijs en Josse Vandersteen in Antwerpen, later in Brussel.

In zijn luxe topappartement met uitzicht over de Tuilleriën tot aan de Sacre Coeur toe stond het voornaamste deel van zijn collectie opgesteld in een immense vitrinekast langs de korte zijde van de wel zeer ruime woonkamer. Daarnaast had hij een kleine werkkamer waar twee wanden gevuld waren met twee afzonderlijke thema's: de kleipijp en de Afrikaanse pijp van terracotta. Pronkzucht is de Franse verzamelaar bepaald niet eigen. Slechts zelden toonde Lazard zijn collectie aan andere verzamelaars of liefhebbers. Zijn drijfveer was vooral het persoonlijk genoegen van het zoeken, vinden en thuis bewonderen van zijn schatten.

De collectie van Lazard was toegespitst op figuraal porselein uit de achttiende en vroeg negentiende eeuw. Voor de doorsnee verzamelaar is dat materiaal onbereikbaar. Bij de specialistische veilingen in Drouot en de antiquairs van de Rive Gauche, daar waar de oliesjeiks shoppen, wist hij een ongekende groep bijeen te brengen. Meer dan vijftig van de meest zeldzame porseleinen pijpen. Niet zonder reden staan diverse van zijn pijpen beschreven in boeken, steeds met de bescheiden vermelding collection privé. Voor de aardigheid had Lazard een deel van zijn vitrine gevuld met karakteristieke pijpen van allerlei slag. Vanzelfsprekend stonden daarin ook de beste voorbeelden: een tomahawk, een calumet, Haida, Eskimo en meer. Daartoe behoorde ook een reeks artistiek gesneden meerschuim pijpen. Het mooiste stuk uit zijn collectie was de porseleinen pijp met het drielinggezicht van de befaamde modelleur Ehder, compleet met roggenhuid foedraal. Uit de collectie kleipijpen was het topstuk de etalagepijp van Abdel-kader, uitgevoerd in meerkleuren email in zuurstokkenkleur.

Het moment te scheiden van zijn pijpen kwam toen een nieuwe passie werd geboren: het verzamelen van oude en antieke foto's over Israël. Een tweede reden was dat hij jarenlang op veilingen tegen dezelfde verzamelaars had opgeboden en daar nu genoeg van had. Het belemmerde hem om zijn doel te bereiken, om de mooiste collectie ter wereld te bezitten. Hoewel het midden jaren 1990 gebruikelijk was tot veiling van de verzameling over te gaan, deed Lazard dat niet. Hij verkocht de pijpen per groep aan verschillende liefhebbers. Het Pijpenkabinet, tegenwoordig het Amsterdam Pipe Museum, kreeg de gelegenheid de collectie klei, de porseleinen pijpen en een fors aantal ceramische stukken over te nemen. Het meerschuim verdween als geheel naar Amerika, de etnografie raakte min of meer verspreid.

1

Afbeeldingen 1 / 7

Drie portretkoppen door Ehder
Pierrotkop met zilvermontage
Tafelpijp met vorstenportret
Porcelaine de Paris karakterkop
Amusante kleipijp met musicus
Karikatuurkop van Frédéric Soulié
Etalagepijp in meerkleuren email

Collectie
Amsterdam Pipe Museum

Pijpen uit de collectie van Bertrand Lazard