Amsterdam Pipe Museum
$('#mast1').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 4000
		});
$('#mast4').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 4000
		});
$('#mast7').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 2000
		});
$('#mast10').cycle({
			delay: 1000,
			speed: 2000
		});
home > nieuws

Nieuws

Kerstwens
24 december 2019

Vanaf de Prinsengracht wenst het Amsterdam Pipe Museum iedereen een vredige en fijne Kerst en een gelukkig en gezond 2020. Bijgaande digitale kerstkaart toont een van onze exceptionele aankopen van de afgelopen maanden: een (bijna) complete opgegraven pijp uit de zeventiende eeuw met een dubbele Januskop. In schutkleur tussen de kersttakken valt nauwelijks op dat dit een absoluut topstuk is van extreme zeldzaamheid!

Tot oktober van het nieuwe jaar zullen wij met allerlei activiteiten het vijftigjarige bestaan van onze bijzondere collectie vieren. Wees welkom ons unieke museum met goed geoutilleerde museumwinkel in het Nieuwe Jaar weer te bezoeken!


Dagboekfragment 12: 28 september 1982
23 december 2019

Heel hard gewerkt hebben we de afgelopen week om de laatste restjes op tijd af te krijgen. Morgen is de officiële opening en tevens boek uitreiking. Vandaag de preview om te kunnen wennen door vrienden en kennissen ons resultaat te laten zien. Apetrots zijn we, want onze pijpencollectie staat in Hof Meermansburg te kijk. In de indrukwekkende regentenkamer, onder een welwillende paar ogen van de machtige zon in het stucwerk van het plafond en gadegeslagen door eeuwenoude regenten op ingelijste portretten langs de rood fluwelen wanden. Het staat er goed bij, in zelfgemaakte vitrines, op het laatste moment nog van licht voorzien, letterlijk stralend zou je kunnen zeggen. Naast jaargenoten en vrienden passeren nieuwsgierig geworden nieuwe buren en bewoners van het achtergelegen hofje. Morgen zouden burgemeester Broekens van Gouda en conservator Brongers van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum het officiële gedeelte van de opening van het Pijpenkabinet glans bij zetten, vandaag houden we het nog even informeel. We eindigen napratend rond de tafel met natuurlijk Herma, Chrisje, André, Gerard en nog enkele studiegenoten. Het lijkt wel of we nooit uitgepraat raken in die betoverende ruimte.


Kerstsfeer in het museum
18 december 2019

Vanaf vandaag is de hele museumverdieping van het Amsterdam Pipe Museum in kerstsfeer omgetoverd. De boom staat in volle glorie, opgetuigd met vele ballen en slingers en natuurlijk tientallen lichtjes. Daaronder een prachtige Italiaanse kerststal waar het wachten is op het Jezuskindje. Achteraan sjokken de drie koningen reeds door het zand om de stal te bereiken. De feestelijke aankleding is een unicum in ons museum en wordt door vrijwilligers en bezoekers zeer gewaardeerd. U bent van harte welkom om ook te komen kijken en dennenlucht te scheppen. Wij wensen iedereen alvast fijne feestdagen.


Dagboekfragment 11: 25 december 1979
17 december 2019

Niet voor het eerst was ik uitgenodigd bij de familie Goedewaagen om kerst te vieren. Een familiefeest delen is voor mij wel het ultieme bewijs van een hechte band. Ongemerkt hoor je bij een familie als je de genealogie hebt geschreven, zoals ik deed. Iedere dag is er wel een paar uur gelegenheid om op de zolder van hun gezellige Drentse boerderij archiefstukken te lezen of door fotoboeken te bladeren. Verder is er het gebruikelijke familiale met een gezin met vier kinderen van mijn leeftijd. Het voelt alsof ik bij de Goedewaagen's hoor, een hele eer. Het avondeten is het hoogtepunt van de dag, kerstdiner heet dat officieel. Mevrouw Goedewaagen heeft de regie, zij bedenkt samen met haar man het menu en organiseert vervolgens alles, inclusief de tafelschikking. Als een hechte familieband iets is dat je van huis niet hebt meegekregen, is zo'n kerstfeest wel een heel bijzondere ervaring. Een familie aan tafel, als vanzelfsprekend, de wereld passeert in de gesprekken, wederzijds begrip is een uitgangspunt, zo iets simpels als beschaving het fundament.


Moderne kunst by exeption
11 december 2019

Vanaf 20 december exposeert kunstenares Doreen Wittenbols in het Amsterdam Pipe Museum haar werk. Een primeur voor een levende artiest! Zoals je ziet heeft zij iets met pijproken. De tabakspijpen van haar schoonvader brachten haar tot de vraag of pijproken ook iets voor vrouwen kan zijn. Bij ons zag zij het beroemde portret van pijprokende dame door de Franse portrettiste Mme. Vigee-Le Brun uit 1820. Het inspireerde haar om zelfportretten te maken en foto's van andere vrouwen met een pijp, sommige aangevuld met verf om zo veroudering of juist verjonging te suggereren. Het lijkt een soort analoog photoshoppen of juist virtueel botoxen. Echt een kunstproject dus waarvan het resultaat bij ons te zien is tot 20 januari 2020. Na de expositie gaat het werk mee naar haar woonplaats Santa Fe in de Verenigde Staten. Overigens exposeert Doreen simultaan ook in Arti et Amicitia op het Rokin in Amsterdam.


Dagboekfragment 10: 4 augustus 1978
10 december 2019

De stort van de Gambierfabriek ligt aan de route de Famennes in het noord-Franse stadje Givet. Het gaat om een smalle strook grond waar een eeuw eerder een brede richel door het landschap liep. Daar hebben fabrieksarbeiders karren vol misbrand en breukmateriaal van de fabriek naar toe gebracht. Niels Augustin heeft de plek ontdekt, maar inmiddels is het terrein van iedereen. Waar je ook een schep in de grond steekt vind je pijpenkoppen, het geluk is met degene die net daar graaft waar niemand dat eerder heeft gedaan. Dan is er kans op bijzondere vondsten al lukt dat deze middag niet zo. Aan het hek langs het terrein meldt zich even later een jongen uit Givet met ronkende brommer, hij heeft een hele mooie en wil die wel verkopen. Chien caniche, of zoals op de pijpenkop staat Attention, een hoge pijpenkop in de vorm van een opzittende poedel. Wat heen en weer gepraat en de koop is gesloten. De vondsten van die middag verbleken bij de aankoop. Een tweede van dat kaliber is uit de fabrieksstort niet bekend!


Dagboekfragment 9: 2 juli 1978
2 december 2019

Het afgelopen jaar is mijn historische collectie geweldig gegroeid dankzij de opruiming van de Goudse vestiging van de Koninklijke Goedewaagen. Inmiddels is de fabriek naar de overzijde van de Gouwe verhuisd en in het gebouw van de Producent neergestreken. Groot is de vreugde toen Aart Goedewaagen mij enige tijd geleden aansprak of ik het zogenaamde Kunstpijpwerk wil overnemen. Het gaat om een paneel waarop twintig gevlochten meterpijpen zijn samengebracht, waarvan de stelen tot een soort kunstwerk gevlochten zijn. Het Goudse Museum had er geen belangstelling voor; bij monde van Josine de Bruyn Kops kreeg de heer Goedewaagen te horen dat het museumdepot niet bedoeld is als opslagplaats voor Goedewaagen. In de Pijpenkamer in Amsterdam zou dit speciale stuk in ieder geval een veilige plaats krijgen en bovendien voor het publiek zichtbaar zijn. Vandaag met een speciale auto met vlakke laadbodem het object opgehaald. In de directeurskamer stond het op ons te wachten, ondersteboven en op scherp! Enfin, het voorwerp is onbeschadigd in Amsterdam aangekomen, aanstaande zaterdag beginnen we met de bouw van een vitrine. De zeer beschadigde lijst wordt voorlopig opgeslagen, die lijkt niet reparabel.